310/1999 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2004 do 30.06.2007
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2000 - 31.08.2004 | |
3. | 01.09.2004 - 30.06.2007 | 634/1992 Zb. |
4. | 01.07.2007 - | 250/2007 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 310/1999 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 02.11.1999 |
Dátum vyhlásenia: | 19.11.1999 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2004 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2007 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
274/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa |
178/1998 Z. z. | Zákon o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
250/2007 Z. z. | Zákon o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov |
310
ZÁKON
z 2. novembra 1999,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších
predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 220/1996 Z. z. a zákona č. 137/1998 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 ods. 1 sa vypúšťa písmeno g).
Doterajšie písmeno h) sa označuje ako písmeno g).
2.
V § 2 ods. 1 písmene g) sa za slovo „spotrebiteľovi“ pripájajú slová „s výnimkou
činností podľa osobitných predpisov.4a)“.
3.
V § 2 ods. 3 sa bodka na konci nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová „a občania,
ktorí predávajú vlastné použité výrobky.4b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4a a 4b znejú:
„4a)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1990 Zb. o advokácii, zákon Slovenskej
národnej rady č. 129/1991 Zb. o komerčných právnikoch v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 149/1994 Z. z., zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 232/1995 Z. z., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o
zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
4b)
§ 2 ods. 1 písm. d) zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania
služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.“.
4.
V § 3 ods. 1 písmeno b) znie:
„b)
predávať výrobky a poskytovať služby v kvalite ustanovenej osobitnými predpismi5) alebo v bežnej kvalite; ak kvalita nie je predpísaná alebo ustanovená osobitným
predpisom, môže predávajúci predávať výrobky v inej ako bežnej kvalite, len ak spotrebiteľa
upozorní na všetky rozdiely v kvalite. Bežnou kvalitou sa rozumie kvalita, ktorá nie
je ustanovená osobitnými predpismi a výrobok alebo služba nevykazuje zjavné vady,
na ktoré je predávajúci povinný spotrebiteľa upozorniť.“.
5.
V § 4 sa doterajší text označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Predávajúci je povinný dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky
skladovania výrobkov určené výrobcom alebo osobitným predpisom7a) tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7a znie:
„7a)
Napríklad § 10 a 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z.,
výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva
Slovenskej republiky z 20. mája 1996 č. 981/1996-100 (oznámenie č. 195/1996 Z. z.).“.
6.
V § 6 ods. 1 sa za slovo „diskriminovať“ vkladajú slová „ani konať v rozpore s dobrými
mravmi“.
7.
§ 6 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely tohto zákona rozumie konanie, ktoré
a)
je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo
vybočenia z pravidiel morálky uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby,
b)
môže privodiť ujmu účastníkovi obchodného vzťahu pri nedodržaní dobromyseľnosti,
čestnosti, zvyklosti a praxe a pri ktorom sa využíva najmä omyl, lesť, vyhrážka, výrazná
nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody.“.
8.
Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 6a
Bezpečný výrobok
(1)
Povinnosťou výrobcu a dovozcu je dávať do obehu iba bezpečné výrobky.
(2)
Bezpečný výrobok je výrobok, ktorý za reálne predpokladateľných podmienok jeho používania
nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo ohrozenia života, zdravia alebo majetku alebo
predstavuje len minimálne nebezpečenstvo, ktoré možno považovať za prípustné pri používaní
výrobku pri zabezpečení vysokého stupňa ochrany života, zdravia a majetku spotrebiteľa.
(3)
Pri posudzovaní bezpečnosti výrobku sa prihliada na
a)
vlastnosti výrobku vrátane jeho životnosti, zloženia, označovania, balenia, na návod
na montáž a uvedenie do prevádzky, návod na jeho použitie, údržbu a likvidáciu,
b)
účinok na iné výrobky všade tam, kde možno reálne predpokladať, že sa bude používať
spolu s inými výrobkami,
c)
spôsoby prezentácie výrobku a všetky údaje a informácie o výrobku poskytované výrobcom,
d)
skupinu spotrebiteľov, ktorá môže byť vážne ohrozená pri používaní výrobku, a to
najmä deti.
(4)
Za bezpečný výrobok sa považuje najmä výrobok, ktorý spĺňa požiadavky
a)
technického predpisu8a) alebo
b)
slovenských technických noriem, alebo spĺňa požiadavky správnej výrobnej praxe v
príslušnom výrobnom odvetví,8b) ak pre výrobok nebol vydaný technický predpis podľa písmena a).
(5)
Výrobok, ktorý nespĺňa požiadavky bezpečného výrobku podľa odsekov 2 až 4, sa považuje
za nebezpečný. Za nebezpečný výrobok sa považuje aj výrobok, ktorý síce nie je potravina,
ale vzhľadom na svoj tvar, vôňu, farbu, vzhľad, balenie, označenie, objem alebo veľkosť
môže vyvolať riziko zámeny s potravinou u spotrebiteľov, najmä u detí, a tým ohroziť
ich život, zdravie alebo majetok.
(6)
Výrobok nemožno považovať za nebezpečný iba preto, že bol do obehu uvedený bezpečnejší
výrobok.
(7)
Splnenie požiadaviek podľa odsekov 2 až 4 nebráni orgánom, ktoré vykonávajú dozor
nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom,14) prijať vhodné opatrenia na zabránenie uvedenia výrobku do obehu alebo jeho stiahnutie
z obehu, ak existuje dôkaz, že aj napriek splneniu uvedených požiadaviek je výrobok
nebezpečný.
(8)
Výrobca, dovozca, dodávateľ a predávajúci sú povinní poskytovať spotrebiteľom o výrobku
všetky informácie, ktoré spotrebiteľom umožnia poznať a posúdiť riziká výrobku, ktoré
môžu ohroziť ich život, zdravie alebo majetok.
(9)
Výrobca a dovozca sú povinní robiť opatrenia, ktoré im umožnia získavať informácie
o možných rizikách výrobku, napríklad skúšať výrobok a hodnotiť sťažnosti spotrebiteľov,
a ak je to potrebné, aj stiahnuť výrobok z obehu.
(10)
Dodávateľ je povinný dbať na bezpečnosť výrobku a nesmie dodávať výrobok, o ktorom
vie alebo na základe informácií alebo odborných znalostí má vedieť, že nie je bezpečný.
Dodávateľ je najmä povinný sprostredkovať predávajúcemu všetky informácie o rizikách
výrobku a spolupracovať pri činnostiach zameraných na odstránenie takýchto rizík.
(11)
Výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby, sa nesmú ponúkať,
predávať, uvádzať do obehu alebo ponechávať v obehu po uplynutí tejto doby.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8a a 8b znejú:
„8a)
Zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8b)
Napríklad vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 274/1998 Z.
z. o požiadavkách na správnu výrobnú prax a správnu veľkodistribučnú prax.“.
9.
V § 7 odsek 1 znie:
„(1)
Nikto nesmie uviesť do obehu, ponúkať ani predávať nebezpečné výrobky.“.
10.
V § 10 ods. 1 prvej vete sa za slovami „o množstve“ čiarka nahrádza bodkou a vkladajú
sa slová „Ak to povaha a účel použitia výrobku vyžadujú, je predávajúci povinný zabezpečiť,
aby výrobky boli označené aj údajmi o“.
11.
§ 10 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6)
Podrobnosti o označovaní materiálového zloženia jednotlivých druhov výrobkov a o
spôsobe balenia a zaobchádzania s výrobkami určenými pre spotrebiteľa upraví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.“.
12.
V § 11 prvej vete sa slová „v českom alebo v slovenskom jazyku“ nahrádzajú slovami
„v štátnom jazyku9c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9c znie:
„9c)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej
republiky v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 260/1997 Z. z. a zákona
č. 5/1999 Z. z.“.
13.
V § 14 ods. 3 sa bodka na konci prvej vety nahrádza čiarkou a pripájajú sa slová
„a to najneskôr 24 hodín pred dočasným uzavretím prevádzkarne za predpokladu, že prevádzkareň
bude uzavretá dlhšie ako jeden deň.“.
14.
V § 14 ods. 3 druhej vete sa za slovo „informovať“ vkladajú slová „najneskôr sedem
dní pred zrušením prevádzkarne“.
15.
§ 14b sa vypúšťa.
16.
V § 16 ods. 1 sa za slovo „Predávajúci“ vkladajú slová „[§ 2 ods. 1 písm. b)]“ a
nad slovo „služby“ sa umiestňuje odkaz 12b.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12b znie:
„12b)
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia
evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov.“.
17.
§ 19 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6)
Predávajúci je povinný viesť evidenciu o reklamáciách a túto na požiadanie orgánov,
ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom (§ 23),
predložiť na nahliadnutie.“.
18.
V § 23 ods. 1 sa vypúšťa písmeno a); súčasne sa vypúšťa označenie písmena b).
19.
V § 23 odseky 3, 4 a 5 znejú:
„(3)
Orgány, ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom,14) sú pri výkone dozoru oprávnené
a)
vydávať záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov,
b)
organizovať skúšanie bezpečnostných vlastností predávaných výrobkov,
c)
požadovať od výrobcov, dovozcov, dodávateľov a predávajúcich potrebné informácie,
d)
odoberať vzorky výrobkov a podrobiť ich skúšaniu,
e)
požadovať, aby výrobky boli označené vhodným upozornením na riziká výrobku,
f)
nariadiť publikovanie upozornení na riziká výrobkov,
g)
v prípade ohrozenia života, zdravia alebo majetku
1.
zakázať dodávanie a predaj výrobkov alebo poskytovanie služieb,
2.
nariadiť účinné a bezprostredné stiahnutie výrobku z obehu, a ak je to potrebné,
navrhnúť aj jeho zničenie na náklady kontrolovanej osoby,
3.
uzavrieť prevádzkareň až do vykonania nápravy.
(4)
Rozhodnúť o zničení výrobku na náklady kontrolovanej osoby [odsek 3 písm. g) bod
2] môžu iba orgány, ktoré vykonávajú dozor podľa osobitných predpisov.14b)
(5)
Pri prijímaní opatrení vzťahujúcich sa na stiahnutie potravín a kozmetických prostriedkov
ohrozujúcich život, zdravie alebo majetok spotrebiteľa z obehu alebo ich zničenie
spolupracujú príslušné orgány14),14b) s orgánmi potravinového dozoru.14d)“.
20.
§ 23 sa dopĺňa odsekmi 6 až 10, ktoré znejú:
„(6)
Záväzné pokyny a opatrenia v prípade ohrozenia života, zdravia alebo majetku [odsek
3 písm. a) a g)] môžu ukladať na mieste iba na to poverené osoby za podmienok, že
bol presne a spoľahlivo zistený skutkový stav a okamžitú nápravu nemožno dosiahnuť
uložením iného opatrenia. Ak to vyžaduje naliehavosť situácie, poverená osoba tieto
záväzné pokyny a opatrenia bezodkladne oznámi kontrolovanej osobe a vyhotoví o nich
písomný záznam.
(7)
Ak kontrolovaná osoba nesúhlasí s uloženým opatrením podľa odseku 6, môže proti nemu
podať námietky, ktoré sa uvedú v zázname, alebo ich môže podať písomne najneskôr do
troch dní. Podané námietky nemajú odkladný účinok. O námietkach rozhodne orgán, ktorým
poverená osoba opatrenie na mieste uložila14),14b). Rozhodnutie o námietkach sa doručí kontrolovanej osobe a je konečné (§ 28).
(8)
Obnoviť predaj výrobku alebo poskytovanie služby alebo otvoriť prevádzkareň môže
predávajúci alebo ten, čo poskytuje službu, až po odstránení zistených nedostatkov
a len s písomným súhlasom orgánu, ktorý o zákaze dodávania a predaja výrobku alebo
poskytovania služby, alebo uzavretia prevádzkarne rozhodol.
(9)
Orgány, ktoré vykonávajú dozor nad dodržiavaním povinností ustanovených týmto zákonom,14) majú pri výkone dozoru práva a povinnosti podľa osobitného predpisu,14a) ak tento zákon neustanovuje inak. Zamestnanci týchto orgánov sa pri výkone dozoru
preukazujú preukazom kontrolóra.
(10)
Týmto zákonom nie sú dotknuté práva a povinnosti orgánov štátnej správy, ktoré im
vo veciach ochrany spotrebiteľa ustanovujú osobitné predpisy.14b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 14b a 14d znejú:
„14b)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1986 Zb. o Slovenskej obchodnej inšpekcii
v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 417/1991 Zb. (úplné znenie č. 32/1992 Zb.),
zákon Slovenskej národnej rady č. 70/1986 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej
inšpekcii v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 271/1991 Zb., zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších
predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách
a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov, zákon č. 337/1998 Z. z. o
veterinárnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov, zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z.
14d)
§ 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z.“.
21.
Za § 23 za vkladá § 23a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 23a
Typová zmluva
(1)
Typovou zmluvou sa podľa tohto zákona rozumie zmluva, ktorá sa má uzavrieť vo viacerých
prípadoch, ak je obvyklé, že spotrebiteľ obsah zmluvy podstatným spôsobom neovplyvňuje.
(2)
Typová zmluva nesmie obsahovať
a)
neprimerané podmienky, ktoré na škodu spotrebiteľa zakladajú nápadný nepomer medzi
právami a povinnosťami zmluvných strán, najmä
1.
podmienky, ktoré viažu predaj výrobku alebo poskytnutie služby na odobratie iného
výrobku alebo na prevzatie inej služby,
2.
podmienky, ktorými sa podmieňuje predaj výrobku alebo poskytnutie služby požiadavkou,
aby spotrebiteľ zabezpečil pre predávajúceho ďalšieho spotrebiteľa, ktorý s ním uzavrie
rovnakú alebo podobnú zmluvu;
b)
podmienky, ktoré sú v rozpore s dobrými mravmi.“.
22.
V § 24 ods. 4 sa za slová „§ 10 ods. 1 až 4,“ vkladajú slová „§ 11,“.
23.
V § 28 písm. b) sa slová „§ 23 ods. 4“ nahrádzajú slovami „§ 23 ods. 7“.
Čl. III
Zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových
miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
stánkom s trvalým stanovišťom stánok s celoročnou prevádzkou, ktorý je súčasťou trhoviska,
prenajatý predávajúcemu obcou alebo správcom trhoviska na časovo neobmedzené obdobie
alebo postavený predávajúcim so súhlasom obce alebo správcu trhoviska.“.
2.
V § 3 odsek 1 znie:
„(1)
Povolenie na zriadenie trhového miesta a na predaj výrobkov a poskytovanie služieb
na trhovom mieste vydáva obec.4) Povolenie na umiestnenie prenosného predajného zariadenia na trhovisku alebo v tržnici
vydáva správca trhového miesta (§ 4).“.
3.
V § 3 ods. 3 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d)
technické, prevádzkové a estetické podmienky stánku s trvalým stanovišťom [§ 2 ods.
1 písm. f)],“.
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno e).
4.
§ 3 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Príležitostný trh sa môže uskutočniť len jedenkrát v mesiaci s dĺžkou trvania jeden
deň, tradičný jarmok jedenkrát do roka s dĺžkou trvania najviac tri dni. Vianočné
a veľkonočné trhy sa konajú raz ročne s dĺžkou trvania najviac 24 dní.“.
5.
V § 5 ods. 6 sa na konci pripájajú slová „a o predaj rastlinných a živočíšnych výrobkov
z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesných plodín
fyzickými osobami“.
6.
V § 9 ods. 1 písm. d) sa vypúšťajú slová „a nebalená“.
7.
V § 11 sa odsek 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g)
vykonávať pri predaji váženého tovaru váženie spôsobom umožňujúcim spotrebiteľovi
kontrolu správnosti váženia.“.
8.
§ 11 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Osoba oprávnená predávať výrobky na trhových miestach [§ 10 písm. b)] je povinná
predložiť orgánom dozoru (§ 12 ods. 1) na ich požiadanie doklad o nadobudnutí predávaného
tovaru, ak tie nadobudnú podozrenie, že predávané výrobky pochádzajú z inej ako vlastnej
drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti, alebo doklad o oprávnenom nadobudnutí
predávaných lesných plodín.“.
9.
V § 12 ods. 2 úvodná veta znie:
„(2)
Orgány dozoru môžu uložiť pokutu do 500 000 Sk“.
10.
V § 12 ods. 2 písm. a) sa vypúšťajú slová „od 50 000 Sk do 500 000 Sk“.
11.
V § 12 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová „od 5 000 Sk do 500 000 Sk“ a na konci
sa pripájajú slová „alebo fyzickej osobe predávajúcej rastlinné a živočíšne výrobky
z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti alebo lesné plodiny,
ak nesplní povinnosť podľa § 11 ods. 3“.
12.
V § 12 sa vypúšťa odsek 4.
Doterajšie odseky 5 až 8 sa označujú ako odseky 4 až 7.
Čl. IV
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2000.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.